5 lipca 2015

Tarta porzeczkowa z bitą śmietaną i bezikami


Do jej zrobienia zbierałam się już w zeszłym roku,ale jakoś nie wyszło. W tym postanowiłam,że nie odpuszczę i dopięłam swego.
Gdy tylko na bazarkach pojawiły się czarne porzeczki,pół kilo od razu wylądowało u mnie w domu.
Choć pewnie to ciasto można zrobić w ciągu jednego dnia,ja pracę rozłożyłam na dwa dni i z powodzeniem w ten sam sposób zrobić i Wy.
Kruchy spód,warstwa porzeczkowa a na to bita śmietana i beziki-niebo w gębie!
Nie dość,że ciasto jest bardzo smaczne to jeszcze wspaniale wygląda i to chyba spowodowało,że zniosłam astronomiczną temperaturę panującą w kuchni i poparzenia na rękach.
Skusicie się na jeden kawałek?

Składniki:
Źródło "Moje Wypieki"

Kruchy spód:
  • 195 g mąki pszennej
  • 115 g zimnego masła
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 1 żółtko
  • 2 łyżki mleka
Przygotowanie:
1. Składniki zagnieść bardzo szybko i wstawić do lodówki na 60 minut.
2. Po tym czasie wyjąc ciasto,rozwałkować na oprószonym blacie mąką i wylepić do kształtu formy.Ja swoje zrobiłam w formie o średnicy 26 cm.
3. Wyrównać brzegi i ponownie schłodzić, tym razem przez 30 minut.
4. W tym czasie nagrzać piekarnik do 190 stopni C.
5. Schłodzone ciasto wyłożyć papierem do pieczenia z obciążeniem (może to być kasza,fasola albo ceramiczne kulki). Tak piec przez 15 minut,zdjąć obciążenie i piec jeszcze przez 5 minut.

Warstwa porzeczkowa:
  • 250 g porzeczek
  • 1/2 szklanki cukru
  • 5 jajek
  • 200 ml śmietanki kremówki 30 lub 36%
  • sok wyciśnięty z 1/2 cytryny
  • 1 łyżeczka skrobi ziemniaczanej
Przygotowanie:
1. Owoce zasypać cukrem i podgrzewać na niewielkim gazie aż puszczą sok a cukier się rozpuści.
2. Przetrzeć przez sitko i powstały sok zostawić do ostygnięcia. 
3. Kremówkę oraz pozostałe składniki zmiksować,na koniec dodać sok porzeczkowy i ponownie zmiksować.
4. Ma powstać gładka,ale płynna masa. W przypadku powstawia bąbelków-odstawić na 25 minut.
6. Gotową mieszankę wylać na jeszcze ciepły spód tarty i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni C aż masa się zetnie. Powinno to zająć 25-30 minut. Przykryć folią aluminiową by brzegi się nie spaliły. 
7. Wyjąć,przestudzić i wstawić na kilka godzin do lodówki. 
Beziki:
  • 2 białka
  • 130 g drobnego cukru do wypieków
Przygotowanie:
1. Piekarnik nagrzać do 110 stopni C.
2. Białka ubić,pod koniec dodawać łyżka po łyżce cukier. Gdy masa będzie sztywna i błyszcząca znaczy,że jest gotowa.
3. Przełożyć do worka cukierniczego z tylką 1M i wyciskać bezy w równych odstępach.
4. Suszyć przez 1,5 godziny.Wyjąć i ostudzić.

Frużelina porzeczkowa:
  • 140 g czarnej porzeczki
  • 2 łyżki cukru
  • 1/2 łyżki soku wyciśniętego z cytryny
  • 1/2 łyżeczki mąki ziemniaczanej*
Przygotowanie:
1. Owoce zasypać cukrem i podgotować do pełnego jego rozpuszczenia.
2. Wyłączyć gaz,dodać sok z cytryny i mąkę ziemniaczaną i dokładnie wymieszać. Odstawić do wystygnięcia.

Podanie:
1. Na schłodzony spód z warstwą porzeczkową wyłożyć bitą śmietanę i ozdobić bezikami. 
2. Na każdy kawałek nałożyć po łyżeczce frużeliny.

Smacznego :) 

* Porzeczki zawierają bardzo dużo pektyny,więc nie wymagają dodania żelatyny. Dlatego też w przepisie sama mąka ziemniaczana.











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wydrukuj

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF